Foto og grafikk 1

Om faget

Læreplan i foto og grafikk 

Fagrelevans og sentrale verdier

Foto og grafikk handler om å utforske teknikker, materialer og uttrykk i visuell
kommunikasjon, og om hvordan du tolker og leser den visuelle verdenen. Faget
handler videre om å formidle innhold og mening gjennom fotografi, grafisk
design og grafiske trykketeknikker, og det skal gi elevene kompetanse til å
produsere og tolke visuelle uttrykk i et samfunn dominert av bilde. Videre gir
faget elevene kompetanse og erfaring i å arbeide utforskende og planmessig
med både materialer og konsept for å bidra til idéskapende og kreative
løsninger i samfunn og arbeidsliv.


Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Foto og
grafikk skal bidra til å fremme menneskeverd og forståelse for andre sine
perspektiv og livssyn, og inspirere elevene til faglig frihet og egne uttrykk.
Visuelle ytringer og bilderetorikk er en vesentlig del av demokrati og
medvirkning, og bevissthet om disse mekanismene er en del av faget. Kreative
og kunstneriske arbeidsprosesser kan bidra til kritisk refleksjon og
bildesensivitet, skaperglede og engasjement gjennom utforskning av temaer
rundt natur- og miljøbevisstheter.

Elevarbeid: «Kamera muligheter»

Kjerneelement


Skapende arbeid og visuelle virkemidler
Kjerneelementet skapende arbeid og visuelle virkemidler handler om prosessen
fra utvikling av idé og konsept gjennom skisser og estetiske tilnærminger, til
ferdig visuelt arbeid. Bevissthet om ulike teknikker og virkemidler, og det å
knytte faglige begrunnelser til eget arbeid, står sentralt. Dette kjerneelementet
handler også om dokumentasjon og formidling av egen prosess og nytenkning
og idéutvikling gjennom kreative strategier.


Teknikk, materialer og verktøy
Kjerneelementet teknikk, materialer og verktøy handler om å utvikle håndverk
og tekniske ferdigheter for å uttrykke seg og eksperimentere analogt og digitalt i
faget. Det innebærer å utvikle tekniske ferdigheter for uttrykk i ulike medier. I
tillegg står innsikt i de ulike mulighetene, egenskapene og avgrensningene til de
ulike materialene, sammen med valg av teknikk og produksjonsmåte, sentralt.
Kjerneelementet handler også om å utvikle kjennskap til ulike verktøy og til de
tilhørende uttrykkene deres.
 

Foto og grafikk i kontekst
Kjerneelementet foto og grafikk i kontekst handler om å tilrettelegge for
åpenhet og undring i møtet mellom publikum og grafiske bilder. Det innebærer
å utvikle kritisk sans gjennom å stille spørsmål rundt bilde og retorikk. Videre
handler det om presentasjon og publisering av egne uttrykk, ulike former for
iscenesettelse og visuelle fortellinger og budskap, analogt og digitalt.

Elevarbeid: «negative og positive former»

 

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I foto og grafikk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å
undersøke identitet og eksistens i den hverdagen en er en del av. Videre
handler det om å arbeide med å uttrykke egen identitet og utvikle meninger,
ideer og kjensler. Det handler også om å problematisere den posisjonen bilde
har i det private og det offentlige.


Demokrati og medborgerskap
I foto og grafikk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap
om kunnskap om ytringsfrihet og om hvordan bilde på egen hand eller sammen
med tekst kan bidra til å fremme, problematisere og påvirke aktuelle temaer i
samtiden. Videre innebærer det å navigere blant ulike uttrykksformer og
respektere uenighet, hvor bildeuttrykk er én måte å se og forstå verdenen på.


Bærekraftig utvikling
I foto og grafikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om
utforskning av og økt forståelse av miljø- og samfunnsmessige problemstillinger
gjennom visuelle ytringer. Det handler også om å være bevisst om ressursbruk i
egen produksjon, og om å vurdere materialer, teknikker og løsninger som ikke
skader miljøet.

Elevarbeid: "Karakter i gatebilde"

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i foto og grafikk innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer også å bruke fagspråk i arbeid i
verksted og studio, og å bruke fagbegrep i samtaler, presentasjoner og diskusjoner om eget og andre sine arbeid.


Å kunne skrive
Å kunne skrive i foto og grafikk innebærer å bruke fagspråk for å utforme arbeid tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å bruke skrift, tegn, bilder og symbol i visuelle uttrykk. Videre innebærer det å utarbeide faglige tekster for presentasjoner, og å bruke kjelder på en kritisk måte.


Å kunne lese
Å kunne lese i foto og grafikk innebærer å tolke og reflektere over innhold, budskap og virkemiddel i visuelle uttrykk. Det handler også om å se
sammenhenger mellom idé og uttrykk.

Å kunne regne
Å kunne regne i foto og grafikk innebærer å tolke informasjon fra talmateriale, og å beregne proporsjoner og format i egne arbeider, både under planlegging, arbeidsprosess og presentasjon.
 

Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i foto og grafikk innebærer å bruke digitale ressurser til å søke etter, innhente og behandle bildeuttrykk, og å skape ulike visuelle uttrykk gjennom digitale flater og verktøy. Det handler også om å være bevisst om regler for opphavsrett og personvern i en bruker- og delingskultur i digitale og
sosiale medier.

Elevarbeid: "Fotografihistorie"

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
• eksperimentere analogt og digitalt med bildemediet i ulike verktøy, og reflektere over resultatet
• redegjøre bruk av visuelle virkemidler i arbeid med foto og grafikk og bruke det i eget uttrykk
• utforske ulike stilretninger og etniske kulturuttrykk, og bruke dette som inspirasjon for eget arbeid
• utforske hvordan ulike kamerainnstillinger påvirker estetikken, og nytte dem som virkemiddel i visuell historiefortelling
• presentere og montere egne og andre sine arbeid i fysiske og digitale utstillingsrom
• bruke ny og etablert teknologi og programvare i skapende prosesser
• utforske ulike bildesjangre og bruke erfaringen til å kommunisere stemning, budskap og mening
• analysere komposisjon, skrift og layout i visuelle ytringer, og bruke dette i planlegging og utvikling av eget arbeid
• reflektere over regler for kjeldebruk, opphavsrett og kreditering, og følge disse i eget arbeid
• bruke materialer, verktøy og utstyr i tråd med retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet

 

Arbeidsmåte: individuelt og gruppearbeid

Vurderingsmåte: underveisvurdering og mappeinnlevering

Vurderingsordning: standpunktvurdering

Eleven kan bli trukket ut til praktisk eksamen

Elevarbeid: "Tresnitt eller linotrykk"

Fordypningsoppgaver

Typografi

Systematisering

Kollasj

Vinylkutter (emballasje)

Animasjon